WOW Történetek: Vegyes csapatok a Balaton legendás 75-ös cirkálóin – Nemere II
2. rész
Beszélgetés Láng Róberttel
WOW #mysailingstory cikkeinkben igyekszünk minél több személyes történeten keresztül tanácsokat, inspirációt adni a vitorlázáshoz, fejlődéshez.
A Women On Water célja, hogy egyre több lány/nő tudjon bekapcsolódni a vitorlázásba vagy tudja elérni vitorlázó céljait. Úgy gondoljuk, hogy a lehetőség megteremtésének egyik legjobb módja a vegyes összetételű csapatokhoz való kapcsolódás. Szeretnénk ezt a folyamatot segíteni a vegyes férfi-női összetételű csapatok népszerűsítésével, és bemutatni nektek minél több csapat történetét, tagjainak élményeit, véleményét. Bízunk benne, hogy a pozitív történetek hatására egyre több kormányos, csapat nyit a lányok felé. Ha pedig van nyitottság, a Women On Water közössége be tudja tölteni a katalizátor szerepét abban, hogy a szándékok egymásra is találjanak.
A 2022-es szezont a három legendás magyar építésű 75-ös cirkáló #vegyescsapattörténetével nyitjuk, melyek kormányosaival és női versenyzőivel beszélgetünk a vegyes csapatok jellemzőiről, a nők szerepéről a vitorlázásban, jövőbeli tervekről és személyes történeteiken keresztül.
Elsőként a Nemere II tulajdonosa, Láng Róbert és a csapat hölgy tagja, Tamás Réka osztották meg velünk gondolataikat, történeteiket. Hogyan került egy komplett női csapat a Nemere II-re a 2009-es Kékszalagon? Mitől jó a csapategység? Milyen posztokon dolgozik általában a csapat női tagja? Ezekről és sok minden másról mesélt nekünk Láng Róbert.
Hogyan alakult ki a Nemere II csapata, és milyen jelenleg a csapat?
A csapat indulása a Sirocco felújításának idejére nyúlik vissza a 2000-es évek elejére. Amíg szárazon várta a Sirocco a Navalia műhelyben Cittel Lajos kezei között a megújulást, a csapat átjött az akkor már sikeresen felújított és vízre került Nemerére. Amikor elkészült a Sirocco is, a csapat egyik fele visszament, a másik fele itt maradt. Ezután megkerestük a be nem töltött posztokra az új tagokat, cserélődtek emberek, folyamatosan épültünk. Az alapcsapatból Lambert Gáborra hárul az a nem mindig hálás feladat, hogy összetoborozza a csapatot az adott versenyre. Ha épp nem vagyunk meg, ő találja meg a megfelelő beugrókat itt a Balatonon. Páran most kiestek az alapcsapatból, egyszerűen az életkörülmények változása miatt. Ezért csináltunk a nyáron egy „castingolást”, amit meghirdettünk a Facebookon, a jelentkezők alkalmasságát pedig edzéseken teszteltük.
Legalább nyolc ember nagyon összehangolt munkájára van szükség a hajón, versenyen jellemzően inkább tíz fővel indulunk. Az még nem minden, ha egy manőver, például egy halzolás, normál körülmények között jól megy. Az a szintmérő, ha egy havária helyzetet is nagyon jól, gyorsan le tudunk kezelni. Ehhez minden poszton olyan emberre van szükség, aki felkészült, tapasztalt, és nemcsak a saját pontját, szakterületét látja át, hanem az egész hajó működését, továbbá a versenyhelyzetet is. Ez lenne az ideális eset, de őszintén be kell vallani, ezt sem mi, sem a versenytársaink nem érik el. Ezzel együtt azt kell mondjam, jó most a Nemere II csapata minden szempontból, és baráti a hangulat. A keménymag már jó pár éve állandó, összeszokott csapatot alkot.
Mit tartasz fontosnak a csapat összeállításakor? A tapasztalatot, szaktudást vagy inkább az emberi tényezőt?
Sok szempontot kell figyelembe venni, ebből is látszik, milyen nehéz a csapat összeállítása. Első körben a szakmai szempont érvényesül, de idővel előjön az, hogyan illik bele valaki a csapatba, hogyan tudunk együttműködni. Nemcsak a versenyeken kell teljesíteni, hanem az egyéb kapcsolódó feladatokat is vállalni kell. Ezzel a hajóval nagyon sokat kell foglalkozni versenyen kívül is, szerelni, ápolni, ponyvázni, és így tovább. Hiába nagyon jó trimmer például valaki, ha nem jól illeszkedik a csapatba, vagy ezekből a feladatokból nem veszi ki úgy a részét, mint a többiek.
Mióta van női versenyző a csapatban és milyen poszton?
A balatoni vitorlázók között, ha a túrázókat is beleszámítjuk, szerintem nincs 20% a nők aránya, vagy talán még kevesebb. Nálunk is általában egy vagy két hölgy van a csapatban. A backstay nálunk jellemzően női pozíció, jelenleg Tamás Réka tölti be ezt a helyet. Egyrészt megbízhatóságot igényel (ne dobja el az árbócot J), másrészt pedig ide kis súly kell. Erről a posztról jól átláthatók a hajón kialakuló helyzetek, nem kell nagy erőket kifejteni. A többi ponton szinte mindenütt nagy, 10 tonnás erők uralkodnak ezen a hajón. Egy időben a spinakker trimmer is lány volt, de általában egy hölgy van a csapatban – egy viszont szinte mindig.
Ha eltekintünk a hajó méretétől, akkor nyilván bárhol lehet női versenyző. Női kormányosok vannak, méghozzá nagyon jók. Trimmerek, pitmanek, akik a zongorát kezelik. Réka is az volt korábban, amikor kisebb hajókon versenyzett.
Mit ad egy nő jelenléte a csapatnak?
Versenyen nincs különbség, mindenki csinálja a dolgát, nincs megkülönböztetés. Viszont amikor előkészítjük a hajót, vagy csapatösszetartásról szóló programok vannak, akkor a női szerep előtérbe kerül: az a finomabb odafigyelés, a gondoskodás, a fiúk is jóval fegyelmezettebbek, még verseny közben is J.
2009-ben a Kékszalagon egy női csapat indult a Nemere II-vel. Hogy álltál kötélnek?
Igen, ez egy különleges, izgalmas kezdeményezés volt, nagy vállalás a hölgyek részéről, ami kifejezetten jól sikerült. Magyar Vilma keresett meg ezzel az ötlettel, akit jól ismertem már akkor, mentünk többször együtt versenyeken, tengeren is, váltva egymást a kormányosi poszton, megbíztam a tudásában.
Megtetszett az ötlet, de azért bátor vállalásnak éreztem, hogy egy ilyen nagyméretű hajót tisztán női csapat vigyen. Tisztességesen sokat edzettek, és remekül helyt álltak. Én is részt vettem némelyiken, hogy átadhassam azokat a technikai fogásokat, amelyek erre a hajóra jellemzőek, főleg a ki- és bekötés során. Azóta többször felmerült, hogy megismételjék ezt az akciót, de nem állt össze egyelőre a csapat. Én mindenesetre nyitott vagyok.
Mit tanácsolnál azoknak a nőknek, akik szeretnének a versenysportba bekapcsolódni?
Első lépésként az alapismereteket kell megszerezni, tanfolyamokra elmenni, aztán bekerülni egy kisebb versenycsapatba, és menni fel a létrán. De ehhez már nagyon elkötelezettnek kell lenni. Réka is így kezdte felnőtt korában egy alapiskola elvégzésével, elkötelezettségének köszönhetően mára pedig már egy keresett mancsaft a Balatonon.
Mik a jövőbeli tervek a Nemere II-vel és a balatoni versenyekkel, vitorlázással kapcsolatban?
Extra tervek nincsenek. Versenyzésben a Benacsek Jenő Emlékverseny jelent újdonságot, melyet idén először rendeztek meg kizárólag a három 75-ös testvércirkálónak, a Lillafürednek, a Sirocconak és a Nemere II-nek. A Lillafüred tulajdonosa, Gál András indította útjára ezt a szép kezdeményezést. Nagyon izgalmas, felemelő, élvezetes versenyt éltünk meg.
Egyébként dolog akad bőven a hajó körül, folyamatos az a küzdelmes háttérmunka, amellyel ezt a hatalmas, legendás fahajót karbantartjuk, egyben tartjuk, mind munka, mind anyagiak, mind emberi tényezők tekintetében. A csapatban nem tervezünk változást.
Öröm számunkra, hogy az általunk kitűzött célok támogatókra találnak, és partnereink számára is fontos az egészséges életmód, a sport támogatása. A vállalati kultúra minden területén előtérbe kerül az egyenlőségre való törekvés, kiemelt szempont a nők munkavállalási lehetőségeinek bővítése, a tudásszinthez illeszkedő megkülönböztetés nélküli munkavállalás feltételeinek megteremtése. Az Algida Veszprémi Jégkrémgyár ezen értékek mentén támogatja a WOW törekvéseit, amelynek keretében 2021-ben partnerségre léptünk a sportba történő bekapcsolódásra, tudásfejlesztésre és lehetőség teremtésre vonatkozó programunk megvalósítása érdekében.