WOW Történetek a Bahart Regattáról: Szikora Merci a Pennyn
Bahart Regatta történeteinket egy igazán inspiráló sikersztorival zárjuk a Penny nevű Balaton 25-ös fedélzetéről Szikora Mercivel, akit Fazekas Ákos kormányos fogadott be csapatába a regatta első földvári futamán.
Egy izgalmas versenyt élhetünk át Merci beszámolójából, és egy céltudatos, jó kormányost és jó vezetőt ismerhetünk meg Ákos személyében. Az előző napi alapos felkészülés, gyakorlás, a közös összehangolódás, majd a verseny alatti jól szervezett csapatmunka dobogós helyezést hozott a Penny legénységének. Szoros versenyben másodikként futottak be a célba osztályukban.
Szikora Mercédesz Beáta beszámolója:
„Fülig érő szájjal mosolyogtam, amikor megtudtam, hogy bekerültem a Yacht Charter Guru és a Clinique támogatásával, a Women On Water Hungary koordinálásával a Bahart Regatta vitorlásverseny 1. futamának egyik csapatába.
A versenyt Balatonföldváron rendezték, egy korábbi vitorlásverseny miatt jól ismertem a kikötőt. A Penny nevű, Balaton 25 típusú, kényelmes és sportos túrahajóra kerültem, amelynek kormányosa Fazekas Ákos, legénysége Oláh Kitti és Antal Péter voltak.
Ákos nagyon barátságos volt, elhívott a versenyt megelőző napon egy rövidebb, gyakorló vitorlázásra, ami azért is volt jó ötlet, mert így már a verseny előtt megismertük egymást, összehangolódtunk. Ákos és Kitti megmutatták nekem a hajó technikai sajátosságait, az álló és futókötélzet elhelyezkedését, kipróbáltuk a vitorlákat, így ezzel a rövidebb túrával felkészültünk a másnapi versenyre. Péter csak a verseny reggelén csatlakozott, mindhárman nagyon kedvesek, segítőkészek és viccesek is voltak, ami fokozta a hajón a vidám hangulatot.
Az erős szél miatt a verseny halasztással indult, jól startoltunk. A mezőny a Balatonföldvár – Balatonakali – Balatonszemes – Balatonföldvár távon haladt. Figyeltük az időjárást, a szelet, a sporttársakat, versenytársakat, de leginkább arra fókuszáltunk, hogy a lehető legtöbbet kihozzuk a lehetőségeinkből, és a leggyorsabban menjünk. Ákos okos, céltudatos, jó kormányos és vezető. Nemcsak a hajójával, az embereivel is jól bánik. Már az elején leosztotta a feladatokat, így mindenki pontosan tudta, mikor mi a dolga. Nekem elsősorban – egyéb kiegészítő feladatok mellett – az orrvitorlák sottolásában volt részem. A verseny elején fock vitorlával indultunk, de fent volt a könnyűszeles Code Zero vitorla és a spinakker (hatalmas, színes, öblös hátszélvitorla) is.
Nagy volt az izgalom, a hajrá végig, a második bójánál az izgalom csak fokozódott, ahol egy időben jártunk osztályon belül egy másik hajóval, így esélyesek voltunk az első helyre is. Yardstick III-ban végül másodikként futottunk be, a dobogós helynek mindenki nagyon örült.
Korábban más versenyeken is részt vettem, nem könnyű összehasonlítani ezeket az élményeket. Más a hajó típusa, technikája, lehetőségei, más az időjárás, más a pálya, egész mások a belső hajtóerők, mások a pozíciók, feladatok, és természetesen mások részben a hajók adottságaiból és a természetből adódóan az erőnagyságok is.
A kedvenc momentumom ezen a versenyen tulajdonképpen a befutás volt. A verseny során végig kisebb-nagyobb stressz van rajtunk. A befutással fellélegzünk, bármi is volt, túl vagyunk rajta. Mivel másodikok lettünk, így a fellélegzés kiegészült egy plusz örömmel is. A legjobb pillanat pontosan az volt, amikor Ákos mindenkinek gratulált, az eredményt közösen, együtt, csapatmunkával értük el, és jó érzés volt együtt megélni mind a küzdelmes részt, mind az ünneplést.
Szívből remélem, és mindent megteszek azért, hogy részt vehessek majd a továbbiakban is hasonló versenyeken, vagy más vitorlás rendezvényeken. Minden verseny tele van tanulással és örömmel egyben.
Köszönöm szépen a lehetőséget, hogy részt vehettem a versenyen, köszönöm dr. Várady Szilvinek a szervezést, figyelmességét és gondoskodását, köszönöm a Penny csapatának a befogadást, tanítást, és köszönöm az ajándékokat!”
Fazekas Ákos, a Penny kormányosának beszámolója
„Mercivel megbeszéltük, hogy már pénteken leutazik Földvárra, és aznap még egy gyors felkészülésre kimegyünk a vízre. Itt természetesen nem a vitorlázás alapjait kellett elmondani, hanem a hajó sajátosságait átvenni. Kötelek elhelyezkedése, stopperek, vitorlák áttekintése volt a feladat. Ez jó ötletnek bizonyult, mert másnap már kérés nélkül mindenki tudta, mi a feladata.
Egy új csapattag a fedélzeten mindig kihívás. A feladatokat és posztokat fontos, hogy előre letisztázzuk. Fordulóknál, halzolásoknál, vitorlacserénél elkél a szorgos kéz. Mi a B25-ösön 3 vagy 4 fővel szoktunk versenyezni. Mercivel pont négyen voltunk, így mindenkinek jutott feladat. Merci a sottoknál kapott helyet, amit kiválóan kezelt. A spinnakerrel való vitorlázás azonban új volt számára, mert ő gennakeres hajóhoz szokott.
Nálunk majdnem mindig van lány is a fedélzeten. Úgy gondoljuk, hogy ilyenkor nagyobb a fegyelem. A női vitorlázók jobban képesek egyszerre több dologra is koncentrálni. A vitorlázás pedig erről szól. A hajó technikája, az ellenfelek figyelemmel kísérése, az időjárás változása, a szélfordulók. Csak az lehet sikeres csapat, ahol ezeknek kontrollálása szimultán működik.
Ahogy korábban említettem, amikor csak tehetjük, mi vegyes csapattal indulunk. Sajnos kevés a vitorlázó hölgy a Balatonon. Ez minden bizonnyal azért is van így, mert egy nőnek sokkal nehezebb kilépni a komfortzónájából. és elfogadni azt, hogy egy hajón nincs meg az az infrastruktúra, ami mondjuk egy szárazföldi nyaralóban megvan. De azok a lányok, akik ezt leküzdik, azokból kiváló vitorlázó válik.”