Vendée Globe arcképcsarnok: Miranda Merron – Campagne De France
Elég elkötelezettnek kell lenni ahhoz, hogy valaki egy ígéretes reklámipari karriert hagyjon hátra az off shore vitorlázás szenvedélyéért – pont ezt tette Miranda Merron 15 évvel ezelőtt. Azt mondják, jól indult a karrierje: először 9 évesen, családi hajójukon szelte át az Atlanti-óceánt, aztán később még párszor megismételte ezt az utat. Az útvonaltervezésben igazi szakértő és szigorú analitikus – kijárta az utat magának, hogy kiváló navigátor lehessen.
Születési dátum: 1969. július 2.
Születési hely: Oxford
Városa: Hamble
Tanulmányok: Cambridge-i Egyetem (Keleti tanulmányok, japán szak), 4 év a J Walter Thompson egyetemen Tokióban, Sydney-ben, Párizsban
Korai évek
Az első óceáni vitorlás utad: mikor, merre, milyen körülmények között?
Egy transzatlanti út volt nyugatról keletre 1979-ben a Manitou IV fedélzetén, a szüleim C&C 39-esén (egyébként az 1969-es Canada Cup-on győztes volt, mármint a hajó, nem a szüleim). Az ok az volt, hogy édesapám új munkát kapott Angliában. Kanadából indultunk, Oakville, aztán az Erie csatorna felé, Hudson-folyó New-Yorkban, majd ki az Ambrose Lightra, és Lizard Pointnál futottunk be 19 nap, 22 óra és 37 perc vitorlázás után.
Hogyan és miért döntöttél úgy, hogy az óceáni vitorlázást választod?
Anyukám elvitt egy előadásra, amit Naomi James tartott, amikor 10 vagy 11 éves voltam. És egyszer meglátogattuk a Kialoa IV-et Cowes-ban, amikor 10 éves voltam, a transzatlanti utunk után, úgyhogy valószínűleg elég lelkes voltam. Bár aztán 16 és 19 éves korom között egyáltalán nem vitorláztam, az egyetemi évek alatt ültem vissza versenyezni kishajós osztályba.
Mikor került az óceáni vitorlázás életed központjába?
Pár évvel azután, hogy otthagytam a reklámipari munkámat, és már jó hajókon versenyeztem, a kikötőben sétálgattam, hogy csapatot találjak a következő menetekre. Így ismerkedtem meg Lisa Charles-szal, aki akkoriban a Royal & SunAlliance-on vitorlázott. Javasolta, hogy jelentkezzek oda én is, és ez tett végleg pontot a reklámiparba való visszatérést övező gondolataim végére.
Milyen eredményedre vagy a legbüszkébb?
Csapatversenyben arra, amit a Royal & SunAlliance-szal értünk el, mielőtt kidőlt volna az árbócunk; szólóvitorlázásban arra, amikor a 2014-es Route de Rhumon 6. helyen végeztem a Class40 osztályban a 43 indulóból.
Személyiség
Szerinted mi a legnagyobb erősséged? A kitartásom.
És a legnagyobb gyengeséged? Túl hosszú a lista! Nem vagyok túl jó az elektromos dolgok terén.
Ha állat lennél, mi lennél? Lajhár. Mostanában az az életstílus elég csábító.
Milyen növény lennél? Teljesen odáig vagyok Vénusz légycsapójáért, de nem akarnék az lenni.
Ha zene lennél? A 60-as, 70-es és 80as évek gyermeke vagyok, szóval valami onnan.
Kedvenc színed? Brit versenyzöld
Mi tenne téged igazán boldoggá? Őszintén szólva most is nagyon boldog vagyok, Halvard csodás partner és nagyszerű a közös program. Bár előbb azt mondtam, hogy jó lenne lajhárnak lenni és egy fán lógva csak merengeni az élet dolgairól, de igazából ez csak azért tűnik olyan vonzónak, mert jelenleg minden iszonyú intenzív körülöttem. Igazából nagyon boldog vagyok!
Ki a legnagyobb hősöd? Sir Peter Blake, nem hiszem, hogy magyaráznam kell miért, ő egy igazi legenda. És Naomi James, ahogy mondtam, úgy emlékszem arra az előadására, mintha tegnap lett volna, nagyon inspiráló volt.
Kedvenc mondásod? Ha a nagynénémnek töke lenne, a nagybácsim lenne (a néhai Johnny Pekelharing argentin olimpikon vitorlázó tiszteletére, aki a Junior Club Nautico edzje volt Puerto Ricoban, amikor ott éltem tinédzser koromban). Minden alkalommal eszembe jut, amikor arra gondolok, hogy mi lenne, ha…
Mi lennél, ha nem óceáni vitorlázó lennél? Szívesen lennék óceánkutató, bár ahhoz egész másfajta végzettségre lenne szükségem…
2020 Vendée Globe
A céljaid a 2020-as Vendée Globe-on: Sikeresen körbeérni, és legjobb esetben megdönteni a hajó rekordját, ami 90 nap volt, bár Dominique Wavre eléggé meghajtotta, ráadásul a mi utunk hosszabb is lesz.
Gyengeségek, amik hátráltathatják a célod elérését: ahogy mondtam, nem vagyok túl jó az elektronikában.
Mit tekintenél sikeres VG-nek? Körbemenni és célba érni.
Mit osztanál meg legszívesebben az útból? A történetet, és mindent fogok is küldeni, amit csak tudok. Igazából írni szeretek a legjobban. De filmezni is fogok, amikor úgy gondolom, van mit felvenni és megosztani az emberekkel, de csak a filmezés kedvéért biztos nem fogom csinálni.
Írd körbe a VG-t három szóban! Rohadtul hosszú út
Három emlékezetes élmény a VG-ről: Nézni ahogy 2000-ben Bilou befut a célba, Yves Parlier hihetetlen hőstette a riggel, a French Navy Hubo Boss és Banque Populaire képei a legutóbbi VG-ről
Melyik kormányos inspirál téged? Rengetegen a múltból és a jelenből is. Mindenkit nagyon tisztelek, aki nekivágott ennek a versenynek, főleg azokat, akik körbe is mentek még akkor, amikor a kommunikációs technológia nem olyan volt, mint most. Most azért már más világ van, Halvard azt szokta mondani, hogy olyan, mintha egy telefonfülkében élnék, folyamatosan összeköttetésben vagyok a külvilággal. Olyan, mint egy állandó köldökzsinór, szóval aki anno enélkül hajózott körbe, azt igazán tisztelem.
Mi nélkül biztos nem vágnál bele a földkerülésbe? Tea nélkül.
Eredményei:
2020: Vendée Arctique Les Sables d’Olonne, 17. hely
2019: Fastnet Race, 15. hely, Bermudes 1000, 13. hely, Class40 : Défi Atlantique, 4. hely, RORC Caribbean 600, 4. hely
2018: Class40 :Route du Rhum, 13. hely, Normandy Channel Race, 6. hely
2017: Class40 : Rolex Fastnet Race, 3. hely, Caribbean 600, 2. hely, Normandy Channel Race, 5. hely
2016: Class40 : RORC Transatlantic Race, 1. hely
2014: Class40 : Route du Rhum, 6. hely, Championnat Class40, 1. hely
2013: Class40 : Les sables – Horta – Les Sables, 3. hely
2012: Class40 : Québec – Saint-Malo, 1. hely
2009: Round Britain & Ireland, record
2002: Route du Rhum, 8. hely
Sokat versenyzett csapatban is: részt vett a Jules Verne Trophy-n és a British Isles Tour-on is, mielőtt belépett a Class40 hajóosztályba társa, Halvard Mabire oldalán. Halvarddal mindketten rajonganak a technikai részletekért, a felszerelést és sportszerűséget is tisztelő vitorlázásért. Közös sikerük az is, hogy meggyőzték a Campagne de France-ot, támogassa őket a Vendée Globeon. Ha Miranda kormányozza a projektet, Halvard sincs messze. Bár Miranda egyedül fog a rajtvonalra állni, mindketten részei a történetnek.
A hajó: Egytestű Imoca – Campagne de France
Az eredetileg a svájci Dominique Wavre-nak tervezett Campagne de France egy megbízható, klasszikus hajó, amin érezhető az új-zélandi tervezőtudás számos előnye. Először Dominique-kal, majd az amerikai Rich Wilsonnal a fedélzetén ez a hajó már négyszer megkerülte a Földet (kétszer Vendée Globe-on, kétszer Barcelona World Race-en), mielőtt 2014-ben belecsapott a villám. Ezután egy átfogó felújítást kapott, így Miranda már egy nagyon jó állapotban lévő hajóval vághat neki első szóló Földkerülésének, mi több, az biztos, hogy Miranda és Halvard nagy gonddal fogják felkészíteni az útra.
Vitorlaszám: FRA50
Előző nevek: Great America IV, Mirabaud, Temenos
Tervező: Owen Clarke
Hajóépítő műhely: Southern Ocean Marine, Tauranga
Vízretétel: 2006. május 4.
Hossz: 18,28m
Szélesség: 5,5m
Merülés: 4,5m
Súly: 8,5t
Uszonyok száma: 2
Árbóc magasság: 28m
Tőkesúly: karbon
Kreutz vitorlaméret: 330nm
Bőszeles vitorlaméret: 600nm